Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدیق‌جمالی در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص هنر انقلاب و اهمیت مجزای آن در دنیای هنر ایران گفت: مفاهیم هنری فی‌النفسه قابل تقسیم‌بندی نیستند اما آنچه می‌تواند نوعی تقسیم‌بندی را ایجاد کند محتوای یک اثر هنری است. محتوایی که می‌تواند این دقت را در وجود ما ایجاد کند تا به مقاطعی مهم از تاریخ پُر فراز و نشیب کشورمان بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تاریخ مملو از وقایع مهم است که انقلاب برجسته‌ترین واقعه آن‌ها برای ما در ۵۰ سال اخیر است. در نتیجه واژه هنر انقلاب به عنوان موضوعی مجزا را می‌پذیرم و آن‌را لازم و ضروری می‌دانم. چرا که درنگ و برش بسیار مهمی از تاریخ ایران است.

وی افزود:انقلاب یکی از فراز‌های مهم تاریخی ایران است که از باب هنر بر خلاف آنچه تصور می‌شود کم به آن پرداخته شده است.‌ای کاش به این مقوله بیشتر توجه شود. اما این توجه نباید صرفا به چگونگی شکل‌گیری انقلاب ختم شود بلکه باید نگاهی عمیق‌تر به آن داشت. بیش از چگونگی شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران نتایج و دستاورد‌های آن اهمیت ویژه دارد. انقلاب اسلامی ایران روی بسیاری از امور جامعه ایرانی تاثیر گذاشته است که امکانات خوبی برای پرداخت هنری فراهم آورده است اما آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است.

این کارگردان ادامه داد: غیر مستقیم پرداختن تولیدات تئاتر به انقلاب اسلامی ایران توان بیشتری به برقراری ارتباط با مخاطب می‌دهد. تجربه نشان داده برای بیان مفاهیم ایدئولوژیک هنگامی که نگاه مستقیم به آن می‌شود حالت شعاری به خود خواهد گرفت و مخاطب را از خود دور خواهد کرد. اما هنگامی که غیر مستقیم به بیان محتوای فکری می‌پردازیم استقبال مخاطب به صورت چشمگیر افزایش می‌یابد.

صدیق‌جمالی در مورد نقاط ضعف و قوت تئاتر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: تئاتر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه اجرا، کارگردانی و بازیگری بسیار رشد داشته است. بخشی از این پیشرفت به افزایش امکانات در اختیار هنرمندان تئاتر است که به پیشرفت سخت‌افزار و امکانات لازم برای اجرای تئاتر مربوط می‌شود. اما بخش مهم‌تر آن به نیروی انسانی تولید تئاتر و خلاقیت‌های آن‌ها مربوط می‌شود.

وی در همین راستا افزود: تئاتر بعد از پیروزی انقلاب به لحاظ کیفیت تولید در اکثر زمینه‌های آن رشد داشته است. اما آنچه در این سال‌ها همواره هنرمندان تئاتر را با مشکل مواجه می‌سازد، کمبود متن ایرانی خوب است. آهنگ رشد ادبیات نمایشی پیش از انقلاب بهتر بود. به عنوان مثال اگر بخواهیم ۱۰ درام‌نویس موفق ایرانی را نام ببریم حداقل ۵ نفر آن‌ها به پیش از انقلاب تعلق دارند. چنانچه می‌توانستیم برابر با بازیگری و کارگردانی در تئاتر ادبیات نمایشی را هم به همان خوبی پیش ببریم امروزه با افتخار تمام به کمال تئاتر پس از انقلاب می‌بالیم.

صدیق‌جمالی با بیان پیشنهادی، راه حلی را برای رفع ضعف ادبیات نمایشی ایران عنوان کرد و گفت: اگر روزی مسئولیتی در مدیریت تئاتر کشور را به من محول کنند برای اجرای تئاتر در تماشاخانه‌ها اولویت را به نمایش‌هایی می‌دادم که با نمایشنامه ایرانی تولید شده‌اند. حتی اگر آن نمایشنامه‌های ایرانی نسبت به نمایشنامه‌های خارجی ضعیف باشد. با اینکه نافی نمایشنامه‌های خارجی نیستم. اما بخشی از نمایشنامه‌های خارجی در عین توانمندی هیچ مطلب مورد نیازی برای مخاطب ایرانی ندارند. چرا که اختلاف فرهنگی میان نمایشنامه‌های خارجی با مخاطبان ایرانی در بخشی از نمایشنامه‌های خارجی بسیار زیاد است. این اختلاف آنچنان است که مخاطب به هیچ وجه ارتباطی با داستان و رویداد‌های آن برقرار نمی‌کند. اولویت دادن به نمایشنامه‌های ایرانی برای اجرای تئاتر در تماشاخانه‌ها موجب افزایش تولید نمایشنامه‌های ایرانی می‌شود. به هر حال هنگامی که تولیدات افزایش یابد از میان هر ۱۰۰ نمایشنامه تولیدی حداقل ۱۰ نمایشنامه ماندگار و با کیفیت بالا متولد خواهد شد.

لازم به یادآوری است هفته‌ جشن هنر انقلاب با هدف معرفی چهره‌های هنر انقلاب و مرور برخی از آثار فرهنگی و هنری مربوط به این مفهوم در یکسال اخیر، همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر شهر هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی ایران نمایشنامه های خارجی ادبیات نمایشی هنر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۳۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان که آذر سال ۱۴۰۲ با شعار «این صحنه خانه ماست» از سوی معاونت فرهنگی این نهاد فراخوان‌شد، ظهر دوشنبه با هنرنمایی ۸ گروه نمایشی کانونی و آزاد در خانه تئاتر شهر رشت آغاز شد.

طی آئین آغازین این جشنواره که با حضور کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی همراه بود، «سجاد کوچکی نژاد» معاون فرهنگی کانون استان گیلان ضمن قدردانی از مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و فعالان عرصه هنر، درباره اهمیت برگزاری این جشنواره‌ها صحبت‌کرد.

کوچکی نژاد یاد تمامی هنرمندان در گذشته را گرامی داشت و از حاضران برای نکوداشت تمامی فعالان عرصه هنر، به ویژه، پیشکسوتان این حوزه دعوت کرد.

ادامه بخش برنامه‌ها نیز هنرنمایی گروه‌های نمایش بود و در این میان، به ترتیب نمایش‌های «زمین پاک» به کارگردانی حمیده زاره، «ببینیم سطل شما چه طوریه؟» با کارگردانی نرگس فرضی، «دختر نقال» و «گوساله لجباز» به کارگردانی نکیسا عوض‌مطلق و «دیگر مرا صدا نزن مادر» با هدایت احمدرضا جعفری از رشت روی صحنه رفتند.

«فیل و ابابیل» به کارگردانی مجید پتکی و «یاد منجی»، با کارگردانی سیده زهرا صادقی از رشت و «پرپروک» به کارگردانی منیژه واحد از لاهیجان، دیگرنمایش‌هایی بودند که با هنرنمایی هنرمندان گیلانی دیدنی شدند.

داوری این رویداد هنری که در بخش کانونی و آزاد، با مشارکت مخاطبان نوجوان، جوان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگ‌سالان صورت گرفت را «محمد علی صادق حسنی»، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، «محمود فرضی‌نژاد»،محقق و پژوهشگر، کارگردان تئاتر و خواننده فرهنگ عامه گیل و دیلم و همچنین، «حمید آذرنگ»، کارشناس مدیریت فرهنگی و کارگردان تئاتر بر عهده داشتند و به داوری هنرنمایی هنرمندان در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده_ عروسکی)، نمایش خلاق (‌نمایش کتابخانه‌ای و بازی نمایش) پرداختند.

گفتنی‌است، خانواده و اهمیت آن، نامداران دینی، ملی و اسطوره‌ای و درعین‌حال، امیدآفرینی در تولید نمایش، توجه به محیط‌زیست و سبک زندگی ایرانی اسلامی، مهارت‌افزایی، ترویج نمایش‌های آئینی و سنتی و کتاب‌های چاپ‌شده در کانون و فرهنگ بومی محلی کشور، از رویکردهای ارزش‌گذاری نمایش‌های ارائه شده در نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان است که با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی هنرنمایش برگزارمی‌شود.

لازم به توضیح است، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان عصر امروز با معرفی ۳ گروه برگزیده به ایستگاه پایانی می‌رسد.

کد خبر 6098222

دیگر خبرها

  • کاظم نظری از اداره کل هنرهای نمایشی به دانشگاه رفت
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • دومین دوره انتخابات موسسه هنرهای نمایشی استان برگزار شد
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • «تله موش» روی صحنه می رود